czwartek, 7 maja 2020

CHLEB PSZENNO ŻYTNI NA ZAKWASIE

Już od roku nie kupuję chleba tylko piekę własny na różne sposoby i z różnymi dodatkami, ziarnami. Bardzo szybko i łatwo się o robi a smak nie do porównania z kupnym.



Ja robię zawsze dwa chlebki w foremkach 30cm. Dodaje prażoną cebulkę, czasami żurawinę, ziarna w zależności jakie posiadam na stanie.  Można modyfikować proporcje mąk i ziaren wg własnych upodobań. Ja wolę chleb z mniejszą ilością mąki żytniej ale można dać 50;50 lub nawet więcej.

SKŁADNIKI
1kg mąki - ja najczęściej daję 300g żytniej typ720 i 700g pszennej typ450
1 litr letniej wody (niegorącej)
1 łyżka soli
ulubione ziarna, nasiona, dodatki w rozsądnej ilości
pół szklanki żytniego zakwasu (przepis na zakwas klik )

1. Wszystkie składniki dokładnie wymieszać w misce. Przełożyć do natłuszczonych i oprószonych mąką foremek (może być papier do pieczenia) wierzch chlebków wyrównać łyżką moczoną w wodzie. Przykryć foremki ściereczką i zostawić na kilka godzin do wyrośnięcia. Ja nastawiam na noc i piekę rano. Przed wstawieniem do piekarnika spryskać chlebki wodą, wtedy będzie chrupiąca skórka. Piec 1 godzinę w temp 180 stopni góra-dół.
Po upieczeniu wyjąć z foremek i studzić na kratce.



1 komentarz:

  1. W swojej diecie stosuje właśnie ten chleb. Efekty mam już po kilku tygodniach. Rewelacyjny produkt, szczególnie wypieczony autorsko! Mam przepis!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny, miłe słowo, pytanie lub uwagę :) Zapraszam ponownie.