wtorek, 7 sierpnia 2012

ZAKWAS NA DOMOWY CHLEB

Mam ochotę chociaż raz zrobić chleb w domowych warunkach na swoim zakwasie. Tak więc wzięłam się za robienie zakwasu, którego proces tworzenia trwał 5 dni. Każdego dnia robiłam zdjęcia i obserwowałam proces tworzenia zakwasu. 

SKŁADNIKI
mąka żytnia razowa 
woda

1/ Pół szklanki mąki żytniej i pół szklanki letniej wody wymieszać w dużym słoju lub jakimś innym ceramicznym naczyniu.Odstawiamy w ciepłe miejsce ok 25-30 stopni na 24 godziny, co kilka godzin mieszając. Nie przykrywamy. Ewentualnie ściereczką.

2/ Po upływie doby nasz zakwas ''dokarmiamy''- czyli dosypujemy pół szklanki mąki i pół szklanki letniej wody i znów mieszamy. Tą czynność powtarzamy przez 5 dni. 

3/ Po 5 dniach nasz zakwas jest gotowy do pieczenia chleba. A jeżeli nie chcemy od razu piec chleba, to wstawiamy go do lodówki i przechowujemy w lodówce.

Przed pieczeniem chleba, potrzebną ilość zakwasu trzeba wyciągnąć z lodówki na jakieś ok 2 godz,by nabrał pokojowej temperatury a resztę nadal chowamy do lodówki, by mieć ''starter'' do produkcji następnej partii zakwasu. Gdy mamy tak zwany ''starter'' to produkcja zakwasu zmniejsza się o jakieś 2 dni i nie trzeba czekać aż 5 dni by można było piec kolejny chleb.




Powodzenia:)

2 komentarze:

  1. nigdy nie robiłam, a to takie banalne!
    pozdrawiam ciepło,
    szana,
    www.gastronomygo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ja również jestem początkująca w tej dziedzinie :)
      Pozdrawiam również i namawiam do ''eksperymentu chlebowego'':)

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny, miłe słowo, pytanie lub uwagę :) Zapraszam ponownie.