sobota, 20 października 2012

AMONIACZKI

Amoniaczki wg przepisu mojej babci. Nieśmiertelny przepis na ciastka znane od pokoleń :) Ciasteczka, które można przechowywać tygodniami.

SKŁADNIKI
1 szklanka cukru
2 łyżki amoniaku
1 szklanka śmietany
5 jajek (odlać jedno białko do smarowania)
30 dag czystego smalcu
cukier kryształ do posypania
mąki tyle ile ''zabierze'' ciasto, ma być elastyczne

1/ Część mąki przesiać na stolnicę, dodać posiekany smalec.
2/ Jajka rozbić z cukrem i amoniakiem. Dodać do mąki i smalcu. Zagnieść. W miedzy czasie dodać śmietanę i resztę mąki.
3/ Wyrobić gładkie ciasto.
4/ Rozwałkować i wycinać szklanką lub foremkami ciasteczka.
5/ Amoniaczki układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Pędzlować rozbitym białkiem i posypać cukrem kryształem.
6/ Piec ok 5-7 min w temperaturze 200 stopni.
Smacznego!

9 komentarzy:

  1. Uwielbiam:) Kojarzą mi się z wakacyjnymi pobytami u dziadków:) zapomniałam o nich,ale dzięki Tobie moje dzieciaki zakosztują maminego dzieciństwa:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I mnie się kojarzą z dziadkami- kochanymi dziadkami i wspaniałym dzieciństwem...

      Usuń
  2. Pyszne są te ciasteczka, miałam okazje je kiedys smakować

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak mi się uda gdzieś kupić amoniak, to upiekę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Moja babcia tez piekła amoniaczki i cistka z maszynki niestety przepisu nie posiadam :(


    http://ciastamoniki.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. o jej, moje ukochane ciasteczka-amoniaczki...moja mama ich nie piekła, ale sąsiadka tak...pamiętam ich smak z dzieciństwa, teraz bym chciała aby moje wnuki tez zapamiętały ten smak....ale gdzie kupić amoniak spożywczy????? podpowiedzcie, proszę....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Amoniak można kupić prawie we wszystkich sklepach spożywczych :)

      Usuń
    2. dzięki, kupiłam amoniak w Auchanie...w Tesco nie było...;-)
      upiekłam, już ich nie ma...jutro następna porcja, teraz podwójna...może zostaną do Świąt ;-)
      dzięki za przepis, to ten smak z mojego dzieciństwa...:-)
      pozdrawiam
      Hania

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny, miłe słowo, pytanie lub uwagę :) Zapraszam ponownie.